Followers

Klik sikit please

2 become 1

Daisypath Anniversary tickers

Kekasih Hati :)

Daisypath Anniversary tickers

Friday, November 19, 2010

Bapa Pengemis, Tiga-tiga Anak kat Universiti!

korang penah bace tak citer ni? kalo korang penah bace abaikan entry Cik Tqah ni yer.. saje je nk kongsikan :

credit to syok.org jugak.. :P

Membaca artikel mengenai pengemis sebelum ini, teringat saya satu kisah. Walaupun berpendapatan tetap, kita sering mengeluh, harga minyak dan barangan semakin naik, hal anak-anak nak bersekolah lagi. Tapi tahukah anda, ada seseorang yang menjadi pengemis tetapi mampu membesarkan anak-anaknya, sehingga anak-anak tersebut berjaya berada dekat universiti? Ketika itu, saya masih menuntut di sebuah kolej di KL.

Saya sedang berjalan keluar daripada kolej saya ketika saya melihat seorang pengemis tak berapa tua, dalam lingkungan umur 50-an, sedang duduk meminta sedekah. Selalunya, saya hanya memberi wang kepada mereka dan terus berlalu. Entah kenapa, mungkin mood saya tengah baik dan saya pun tiada rushing nak ke mana-mana. Saya lalu berbual2 dengan hamba Allah tersebut.

Saya : Sudah lama mengemis, pakcik?

Pengemis : Ya... lebih kurang sudah 18 tahun , nak.

Saya : Wah, sudah lama juga ya pakcik.. sehari biasanya dapat berapa pakcik?

Pengemis : (Dengan agak keberatan.. tapi jawab juga) Paling sedikit RM50.00 nak

Saya : Banyak juga ya pakcik??

Pengemis : Bolehlah nak, untuk keluarga...

Saya : Ohhhh!..... keluarga pakcik ada di mana?

Pengemis : Isteri pakcik meninggal lama dah. Anak pakcik pulak semuanya ada 3 orang, tiga-tiga lelaki. Yang pertama dekat Universiti Putra Malaysia di Serdang tu. Yang kedua dekat Universiti Malaya , dan yang ketiga dekat Universiti kebangsaan Malaysia di Bangi nuun.

Saya :Wahh.. hebat-hebat keluarga pakcik ni... boleh tahan juga yerrr..

Pengemis: (Sambil tersenyum ;-) Biasalah nak. Anak pun pandai apa, sekolah kat sini?

Saya: (Membalas senyuman..^_^..) Pakcik ni.. So anak pakcik tu semuanya masih kuliah ke?

Pengemis : Tak arrrrrr.... semuanya mengemis seperti pakcik.... Dorang kata duduk maengemis dekat universiti ni banyak kit incomnyer pasal budak2 U nie pemurah! Lagi2 kalau dekat2 exam. Setakat dua tiga ratus sari tu biasalah!

Nota kaki: ingatkan anak2 die student kan.. baru na salute :P

4 comments:

  1. cik tiqah...
    kte nk mtk tlg awak ni..

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=480650013208&set=a.480649703208.275283.138171308208

    tlg like gamba kt link atas ni,
    sy msuk competition..tlg ye..:)
    suh kwn2 suma pon like..hehe,tq:)

    ReplyDelete
  2. hihii..igt kan betul2 blaja kt U :))

    ReplyDelete