Followers

Klik sikit please

2 become 1

Daisypath Anniversary tickers

Kekasih Hati :)

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 9, 2011

Korang penah sedu tak? penat woo..


Salam readers.. korang sihat ker? Cik Tqah masih tak berape nak sihat la.. batuk masih ade sikit-sikit.. selesema.. ngan sakit tekak.. asal malam je Cik Tqah baru je nak tido mule la tekak wat hal.. tak boleh nak telan liur.. penat wo.. kene mangun balik.. pastu minum air banyak-banyak baru boleh tido balik..

Pastu kan.. Cik Tqah ngadu ngan Mr Lebah pasal tak boleh telan liur.. die cakap.. kalo tak boleh telan buang la.. pastu Cik Tqah cakap.. jenuh la.. kena sediakan ketoq la.. korang taw tak Ketoq tuh ape? orang Kedah je yang taw.. ha.. meh nak ajaq no.. ketoq ni tempat basuh tangan la.. bekas yang tadah basuh tangan.. ala.. kalo kat kenduri mesti ader punye.. bekas besi bentuk bulat tuh.. korang penah tengok tak?

Ha..rupe die cam bawah ni la.. bekas besi yang bawah tu la orang Kedah panggil sebagai Ketoq..


Gambar credit dari SINI

ok.. cukup nak citer pasal ketoq.. ni nak cite pasal Sedu plak.. ni.. Cik Tqah tengah sedu ni.. korang taw ke sedu tuh aper? ala.. cam tercungap-cungap tuh.. die cam automatik la.. bukan saja wat-wat ok.. auto.. paham? 

Kenapa Cik Tqah sedu ek? menurut dari SINI 

"BAHAGIAN yang patut dipersalahkan adalah diafram, otot-otot berbentuk kubah yang terletak di dasar dada. Selalunya, diafram bekerja dengan sempurna. 

Apabila anda menarik nafas, ia tertarik ke bawah untuk membantu menarik udara masuk ke dalam paru-paru. Apabila anda menghembuskan nafas, diafram menolak udara keluar daripada paru-paru.

Tetapi, ada ketikanya diafram menjadi terganggu dan apabila ini berlaku, ia membuat pergerakan menarik ke bawah dalam keadaan yang tersentap. Akibatnya, anda menelan udara ke dalam kerongkong secara mengejut. Apabila udara yang berebut-rebut masuk itu melanggar kotak korda suara anda, maka terhasillah bunyi hik, hik."

Selain daripada tuh salah satu penyumbang kepada sedu adalah dicedok dari SINI

"Sedu boleh terjadi disebabkan oleh pelbagai cara seperti menelan terlalu banyak udara,makan secara lahap, berasa bimbang atau teruja, merokok dan mengambil alkohol secara berlebihan. Mujurlah lazimnya ia berakhir dalam masa beberapa minit sahaja."

so.. skang ni Cik Tqah nak salahkan diafram tuh la.. die tak bekerja sempurna untuk hari ini.. patut kah die dipersalahkan? ataupun salahkan diri sendiri sebab telan udara yang banyak atau makan secara lahap? tapi rasanya Cik Tqah tak dak rasa bimbang atau teruja wat sementara ni.. untuk sebab yang terakhir tuh katakan TIDAK pada Merokok dan alkohol ok..hua hua..

Orang tua-tua cakap petua ilangkan sedu letak air dekat tisu sikit then tempek atas dahi.. haish.. tuh untuk budak-budak je la Cik Tqah oi.. hang tuh da besaq panjang kot.. tak jadi punye petua tu.. Petua lain yang Cik Tqah dapat minum air kosong dengan banyaknya.. atau pon sedut nafas lama-lama.. tahan.. dan hembus.. jangan terkentut plak ok... tuh je petua yang Cik Tqah dapat setakat pengetahuan Cik Tqah..

Sambil-sambil sedu ni terpikir nak wat entry dan cari resource sket kan... okey.. meh nak cedok petua dari SINI

Petua-petuanya:
  • Untuk hilangkan sedu yg agak panjang
  • minum air masak sambil tundukkan kepala menghala ke lutut
    dan telan air masak tersebut dalam keadaan tunduk...
    (merapatkan kepala ke lutut...kalau X sampai buat seberapa yg boleh jer..) kemudian tegak kembali..insyaallah hilang
  • ni cara terbaik dan berkesan dan sangat effektif utk hilangkan sedu. dah try berpuluh2 kali dan jadi.
    tapi yang kena buat ialah org sekeliling org sedu, bukannya mangsa. caranya... time kwn kita sedu, kita tanye die satu soklan.
    "Dah makan ke belum?"
    nnt bila dia jwb, mesti hilang sedu. hehehe. mesti rase mcm pelik kan?
    Sebenarnye, tak semestinya soklan tu dah makan ke belum. Apa2 soklan pon boleh. Asalkan soklan tu ialah soklan yang takde kene mengene ngan situasi pada masa itu. Sbg contoh, korang tgh lepak2 biasa, ada member sedu, pastu gi tanye soklan yg takde kene mengene. Bila dia amik masa nk proses logiknya soklan tu pada masa tersebut, sedu dia akan hilang.
    Boleh juga tanya dah mandi ke belum dan sebagainya. Lagi ridiculous soklan tu, lagi lama dia amik masa nk jawab, lagi efektif. Tp syaratnya, si penanya kena siyes lah. takleh sambil2 gelak. huhuhuhu.
  • Untuk hilangkan sedu yang agak panjang, korang kena minum air sambil tundukkan kepala sehingga ke lutut n telan air tu time korang tengah tunduk.
Ha..cukup.. skang ni tetibe sedu Cik Tqah dah hilang.. yeay.. okey la..bubbye.. nak sambung wat kije la..

10 comments:

  1. nice info .
    hehe .sedu memang penat !

    ReplyDelete
  2. kentut jer..elok la sedu..hehe


    ketoq jgn salah eja ek..jadi lain kang.hahahah

    ReplyDelete
  3. mama saye ckp lau sedu2 tuh tande nk membesar! kamu nk membesar lg ke?

    ReplyDelete
  4. nelly: hehe.. memang penat
    ujang: kalo salah eja jd pe?
    Amira Naddia: ha.. dgr org cakap pon cm2.. janganla besar lagi..huhu

    ReplyDelete
  5. org ckp sedu tnda nk besar lg
    hahahaa

    ReplyDelete
  6. Cik Bahulu.. tu la psal.. dgr pon cm2..huhu

    ReplyDelete
  7. salam sis, pnat cari chatbox tk jumpe..mata ku yg rabun ke? heee..just drop by to click ur hb banner..feel free to visit me ok ;)

    ReplyDelete
  8. Izza: kan ade screambox tersembunyi tuh.. thanks :)

    ReplyDelete
  9. hehe tahniah kepada diri sendiri kerana berjaya bc smpi abis..hahahaha

    btw, tnks for info y menarik ni ;P

    http://cipunzmalas.blogspot.com/2011/02/hans-hanis-contest-gunakan-imaginasi.html

    ReplyDelete